دانشمندان مجددا ثابت نمودند که کمبود ویتامینD با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

20آوریل 2018 - بر اساس یک مطالعه ی جدید، کمبود ویتامین D می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. تحقیقات دانشمندان آمریکایی و کره جنوبی همانند تحقیقات پیشین، نشان داد که کمبود ویتامین D افراد رادر معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد، اما مکانیسم های این ارتباط به طور کامل درک نشده است.
گروه تحقیق در حال حاضر قصد دارد تاثیر مصرف مکمل ویتامین  Dرا در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 یا جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت بررسی کند.
گروهی از 903 بزرگسال سالم در این مطالعه شرکت داشتند که در هیچ یک از آنها در فاصله ی سالهای 1997 تا 1999 علائم پیش دیابت یا دیابت نوع دو مشاهده نشد.سپس میزان ویتامین D و سطح قند خون آنها تا سال 2009، توسط محققان به صورت دوره ای اندازه گیری شد.
محققان حداقل سطح ویتامینD سالم را 30 نانوگرم در هر میلی لیتر تعیین کردند.خطر ابتلا به دیابت برای افرادی که سطح ویتامینD آنها برابر با 30 نانوگرم در میلی لیتر بود یک سوم افرادی بود که سطح ویتامینD آنها پایین تر از این مقدار بود. احتمال ابتلا به دیابت برای کسانی که سطح ویتامین D آنها کمتر از 30 نانوگرم در میلیلیتر بود، تا 5 برابر بیشتر از گروهی بود که سطح ویتامین D آنها 50 نانوگرم در میلی لیتر گزارش شده بود.
ارتباطی قوی بین کمبود ویتامین D و خطر دیابت نوع 2 وجود دارد و اعتقاد بر این است که ویتامینD می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، در حالی که برخی از محققان این نظریه را مطرح می کنند که ویتامینD به تنظیم تولید انسولین در پانکراس کمک می کند.
محققان همچنین می خواهند بدانند که آیا یک رابطه ی علی و معلولی بین کمبود ویتامین  Dو دیابت نوع 2 وجود دارد و یا اینکه این فقط یک ارتباط است، اگر چه برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل ویتامین  Dمی تواند به کنترل بهتر قند خون افراد مبتلا به دیابت که با کمبود ویتامینD مواجه هستند، کمک کند.
علائم کمبود ویتامین D عبارتند از: درد استخوانی و ضعف عضلانی، اگر شما فکر می کنید که با کمبود ویتامینD مواجه هستید، باید از پزشک خود بخواهید که برای شما آزمایش خون درخواست نماید.قبل از مصرف مکمل ویتامینDباید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، تداخل داشته باشد.
یافته های این مطالعه به صورت آنلاین در ژورنال PLOS One انتشار یافت.

منبع:


https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/vitamin-d-deficiency-again-associated-with-increased-type-2-diabetes-risk-99682885.html